Το λιμάνι της Αμμοχώστου ήταν το μεγαλύτερο λιμάνι της Κύπρου με την πιο έντονη οικονομική δραστηριότητα από το 1960 μέχρι το 1974. Συγκεκριμένα, είναι και το μοναδικό φυσικό λιμάνι της χώρας. Η λειτουργία του, μετά από την τουρκική εισβολή τον Αύγουστο του 1974 μέχρι και σήμερα, βρίσκεται υπό τον έλεγχο των κατοχικών αρχών σε συνεργασία με την Τουρκία.
Εμπορικές συναλλαγές
Παρά το γεγονός ότι μέχρι και το 1974 “οι απώλειες στην κυπριακή οικονομία άγγιξαν το 90%, σήμερα αποτελεί ένα παράνομο λιμάνι”, όπως μας είπε ο Δήμαρχος Αμμοχώστου Σίμος Ιωάννου. “Το λιμάνι είναι κυρίως εμπορικό”, τόνισε. “Μόνο τουρκικά εμπορικά και επιβατικά πλοία μπαίνουν, ενώ αν κάποιο άλλο πλοίο μπει στο λιμάνι θα έχει πρόβλημα μετά”, μας εξήγησε ο κ. Ιωάννου.
Χαμηλή δραστηριότητα
Παρόλο που αποτελεί ένα τόσο μεγάλο, γεωγραφικά τουλάχιστον, λιμάνι ωστόσο υπάρχει έλλειψη πληροφοριών για τη δράση του την σήμερον ημέρα. Στην προσπάθεια εύρεσης περισσότερων στοιχείων επικοινωνήσαμε με υπάλληλο του λιμανιού της Αμμοχώστου. “Δεν υπάρχει τακτική διέλευση πλοίων από το λιμάνι της Αμμοχώστου. Μερικές φορές περνούν 3- 4 πλοία καθημερινά, ενώ μερικές φορές κανένα πλοίο”, μας εξηγεί. Παρά τη χαμηλή του εμπορική δραστηριότητα, αποτελεί μέχρι και σήμερα, την “πιο σημαντική πηγή εισοδήματος”, τονίζει.
Εισαγωγές μέσω Τουρκίας
Πώς λειτουργεί το λιμάνι της Αμμοχώστου σήμερα, λοιπόν; Σύμφωνα με το λιμενικό υπάλληλο “το λιμάνι της Αμμοχώστου συνδέεται ακτοπλοϊκώς μόνο με την Τουρκία, από την οποία εισάγονται προϊόντα όπως φάρμακα, τρόφιμα, φρούτα, ζωοτροφές, τσιμέντο και ηλεκτρικά είδη. Επίσης, εισάγονται αυτοκίνητα από την Ιαπωνία, ηλεκτρονικές συσκευές από την Κίνα μέσω της Τουρκίας, καθώς και άλλα αγαθά έμμεσα μέσω ξένων χωρών όπως η Αγγλία”, υπογραμμίζει. “Δεν υπάρχει άμεση σχέση με ξένες χώρες, καθώς δεν είναι αναγνωρισμένο”, προσθέτει.
Εξαγώγιμα προϊόντα
Όσον αφορά στις εξαγωγές που γίνονται από το λιμάνι της Αμμοχώστου, αναφέρει ότι πρόκειται για γαλακτοκομικά προϊόντα όπως χαλούμι και τυρί, αλκοόλ όπως ρακί, ουίσκι, τζιν, λικέρ και βότκα, κρέας κοτόπουλου, καθώς και δέρμα προβάτου και κατσίκας, το οποίο διατίθεται και σε αποξηραμένη μορφή. Επίσης, συμπληρώνει, εξάγονται χαρούπι, ελαιόλαδο, καπνός και φρούτα εσπεριδοειδή όπως πορτοκάλι, λεμόνι, γκρέιπφρουτ και μανταρίνια.
Εκατοντάδες λιμενεργάτες
Σήμερα το λιμάνι της Αμμοχώστου “εργοδοτεί εκατοντάδες υπαλλήλους, ο αριθμός των οποίων ανέρχεται περίπου στους 500 ντόπιους, χωρίς να υπάρχουν ξένοι υπάλληλοι”, σημειώνει.
Ερωτηθείς για το πόσο κέρδος έχει ετησίως το λιμάνι, συγκριτικά με τα έσοδα και τα έξοδα, μας απάντησε ότι “δεν έχουν ανακοινωθεί τα συγκεκριμένα στοιχεία”.
Το λιμάνι, το οποίο “έχει μήκος περίπου 1.000 μέτρα, ανήκει και διοικείται από το “Υπουργείο Μεταφορών” και χρηματοδοτείται από την Τουρκία, όταν χρειάζεται”, διευκρινίζει. Επίσης, συμπληρώνει, “για τη λειτουργία του υπάρχουν η “λιμενική αρχή” και το “τελωνείο”, το οποίο ελέγχει την είσοδο των ανθρώπων και εισπράττει τα χρήματα από τον τελωνειακό δασμό των εμπορευμάτων. Τόσο τα εμπορικά όσο και τα επιβατικά πλοία, καθώς και οι επιβάτες διέρχονται από τα λιμάνια της Τουρκίας”, καταλήγει.
Τουριστική κίνηση
Σήμερα στα κατεχόμενα λειτουργούν συνολικά δύο λιμάνια. Στην Αμμόχωστο είναι το εμπορικό λιμάνι, ενώ στην Κερύνεια είναι το επιβατικό. Αναφορικά με το δεύτερο, πρόκειται για ένα τουριστικό κυρίως λιμάνι, του οποίου η ακτοπλοϊκή σύνδεση γίνεται επίσης αποκλειστικά με την Τουρκία. Υπάρχουν και άλλα λιμάνια, τα οποία όμως δεν είναι λειτουργικά.
Στην Κερύνεια υπάρχει ήδη τουριστική κίνηση από ξένους και ντόπιους επισκέπτες, ενώ και στην Αμμόχωστο, μετά το μερικό άνοιγμα της περίκλειστης πόλης από τον Οκτώβριο του 2020, έχουν αρχίσει προσπάθειες τουριστικής αξιοποίησης της περιοχής.