Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • Είσοδος
CrimeReport.gr
  • Εγκληματολογία
    • Όλα
    • Φυλακές
    Στη φυλακή 10 κατηγορούμενοι για το Μάτι

    Στη φυλακή 10 κατηγορούμενοι για το Μάτι

    Κυριακή Γρίβα: Η γυναικοκτονία έξω από Αστυνομικό Τμήμα

    Κυριακή Γρίβα: Η γυναικοκτονία έξω από Αστυνομικό Τμήμα

    Νέες μπασκέτες στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Αυλώνας

    Νέες μπασκέτες στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Αυλώνας

    50χρονος μητροκτόνος στην Αθήνα

    50χρονος μητροκτόνος στην Αθήνα

    Χνουδωτός διακινητής ναρκωτικών σε φυλακές

    Χνουδωτός διακινητής ναρκωτικών σε φυλακές

    Lost Dolls: Τιμούν τα θύματα γυναικοκτονιών

    Lost Dolls: Τιμούν τα θύματα γυναικοκτονιών

    • Φυλακές
  • Έρευνες
  • Συνεντεύξεις
  • Αναλύσεις
  • Αστυνομικά
  • Διεθνή
  • Εγκληματολογία
    • Όλα
    • Φυλακές
    Στη φυλακή 10 κατηγορούμενοι για το Μάτι

    Στη φυλακή 10 κατηγορούμενοι για το Μάτι

    Κυριακή Γρίβα: Η γυναικοκτονία έξω από Αστυνομικό Τμήμα

    Κυριακή Γρίβα: Η γυναικοκτονία έξω από Αστυνομικό Τμήμα

    Νέες μπασκέτες στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Αυλώνας

    Νέες μπασκέτες στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Αυλώνας

    50χρονος μητροκτόνος στην Αθήνα

    50χρονος μητροκτόνος στην Αθήνα

    Χνουδωτός διακινητής ναρκωτικών σε φυλακές

    Χνουδωτός διακινητής ναρκωτικών σε φυλακές

    Lost Dolls: Τιμούν τα θύματα γυναικοκτονιών

    Lost Dolls: Τιμούν τα θύματα γυναικοκτονιών

    • Φυλακές
  • Έρευνες
  • Συνεντεύξεις
  • Αναλύσεις
  • Αστυνομικά
  • Διεθνή
Κανένα αποτέλεσμα
Δες όλα τα αποτελέσματα
CrimeReport.gr
Κανένα αποτέλεσμα
Δες όλα τα αποτελέσματα
Οι κανόνες και τα πρότυπα ασφαλείας των επιβατηγών πλοίων

Ελληνική ναυτιλιακή αλητεία

Τα δικαιώματα επιβατών πλοίου σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης

Αρχική Αναλύσεις

Οι κανόνες και τα πρότυπα ασφαλείας των επιβατηγών πλοίων

Κλείσιμο θυρών προ του απόπλου και άνοιγμά τους μετά την πρόσδεση

CrimeReport Από CrimeReport
11/09/2023
σε Αναλύσεις
A A
0
Κοινοποιήσεις
133
Προβλήθηκε
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο X

Του Δρα Αντώνη Στ. Στυλιανού*

Το παρόν πραγματεύεται ζητήματα ναυτιλίας που αφορούν στους κανόνες και τα πρότυπα ασφαλείας των επιβατηγών πλοίων, παραθέτοντας σχετική νομοθεσία και ναυτική πρακτική που ακολουθείται σε ότι αφορά, ειδικά, τα επιβατηγά πλοία.

Τονίζεται ότι το εθνικό πλαίσιο που διέπει το θέμα ευρίσκεται στον περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Κανόνες και Πρότυπα Ασφαλείας Επιβατηγών Πλοίων) Νόμο του 2020 (Ν. 190(Ι)/2022), ο οποίος είναι εναρμονιστικός με τις πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήτοι της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/2108 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Νοεμβρίου 2017 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2009/45/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Μαΐου 2009 για τους κανόνες και τα πρότυπα ασφάλειας για τα επιβατηγά πλοία.

Υπενθυμίζεται ότι το ευρύτερο πλαίσιο οριοθετείται από την Διεθνή Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα του 1974 (SOLAS), ως έχει αναθεωρηθεί μέχρι σήμερα, η οποία θεωρείται το απόλυτο εγχειρίδιο στο Διεθνές Δίκαιο που αφορά στην ασφάλεια των εμπορικών πλοίων.

Το Κεφάλαιο V: Ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας της SOLAS αποτελεί, μεταξύ άλλων, τη θεμελιώδη βάση των προτύπων και κανόνων που αφορούν στην ασφάλεια για τα επιβατηγά / εμπορικά πλοία και περιλαμβάνει πρόνοιες που αφορούν στις απαιτήσεις για την ασφάλεια των πλοηγών που επιβιβάζονται σε αυτά, τις διαδικασίες ελέγχου της άμεσης μετάπτωσης της πηδαλιούχησης του πλοίου από τον αυτόματο πιλότο στον χειροκίνητο έλεγχο, την ύπαρξη των κατάλληλων φώτων ναυσιπλοΐας και ναυτιλιακών συσκευών, την εκτέλεση δοκιμών και γυμνασίων, την ύπαρξη του Διεθνούς Κώδικα Σημάτων και ναυτιλιακών χαρτών επί του πλοίου και την λειτουργία Συστημάτων Αυτόματης Αναγνώρισης των πλοίων (Αutomatic ship Identification Systems – AIS).

H Σύμβαση αποτελεί το πλέον αναγνωρισμένο πρότυπο ασφάλειας της ζωής στην θάλασσα που περιλαμβάνει όλες τις περιστάσεις που δυνατόν να επισυμβούν ή και μπορούν να προληφθούν μέσω υιοθέτησης πρωτοκόλλων που συνομολογούνται και εφαρμόζονται στην ναυτιλιακή και ναυτική κοινότητα.

Σημαντική συνεισφορά της SOLAS και ειδικότερα του Κεφαλαίου V σε θέματα ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα αποτελεί το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες πρόνοιες ισχύουν για όλα τα σκάφη και τα πληρώματά τους και για όλα τα ταξίδια.

Η Σύμβαση περιλαμβάνει, επιπρόσθετα, βασικές αρχές που οριοθετούν τις πρόνοιες του ιδιαίτερα σημαντικού Διεθνή Κώδικα για την Ασφάλεια των Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (International Ship and Port Facilities Security Code – ISPS Code) που επιλαμβάνεται συγκεκριμένων προληπτικών και αποτρεπτικών μέτρων για τα ζητήματα που πραγματεύεται.

Ο εναρμονιστικός νόμος Αρ. 190(Ι)/2020 που αφορά στους κανόνες και πρότυπα ασφάλειας επιβατηγών πλοίων αποτελείται από πέντε μέρη που περιλαμβάνουν 22 άρθρα τα οποία διαλαμβάνουν ζητήματα που αφορούν τις γενικές και ερμηνευτικές διατάξεις, τις θαλάσσιες περιοχές και κατηγορίες επιβατηγών πλοίων, τις απαιτήσεις ασφαλείας, τις δέουσες επιθεωρήσεις και πιστοποιητικά και τις τελικές διατάξεις που περιλαμβάνουν την απαγόρευση απόπλου, διοικητικά πρόστιμα, δικονομικά ζητήματα, επιβαρύνσεις και ποινικά αδικήματα που απορρέουν από το νόμο.

Σύμφωνα με το Άρθρο 4 του Νόμου, ο σκοπός του είναι η θέσπιση ενιαίου επιπέδου ασφάλειας της ζωής και της περιουσίας στα νέα και στα υπάρχοντα επιβατηγά πλοία και στα ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη, όταν και οι δυο κατηγορίες πλοίων και σκαφών εκτελούν εσωτερικά δρομολόγια και η θέσπιση διαδικασιών διαπραγμάτευσης σε διεθνές επίπεδο για την εναρμόνιση των κανόνων που ισχύουν για τα επιβατηγά πλοία τα οποία εκτελούν διεθνή δρομολόγια.

Ο Νόμος καθορίζει θαλάσσιες περιοχές του κράτους λιμένα και κατηγορίες των επιβατηγών πλοίων και τις ελάχιστες απαιτήσεις ασφάλειας, που περιλαμβάνουν απαιτήσεις σχετικά με τη γραμμή φορτώσεως, την ευστάθεια, απαιτήσεις ασφαλείας για άτομα μειωμένης κινητικότητας, την διενέργεια αρχικών, περιοδικών και επιπλέον επιθεωρήσεων και την έκδοση σχετικών πιστοποιητικών από την αρμόδια κρατική αρχή.

Οι επιμέρους Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποτελούν μέρος του ευρωπαϊκού κεκτημένου εξειδικεύουν περισσότερο επιμέρους ζητήματα ασφάλειας της ζωής και θέτουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις στους πλοιοκτήτες επιβατηγών πλοίων που περιλαμβάνουν συστήματα προσδέσεως των πλοίων, πυροσβεστικά συστήματα, μέτρα πυρασφάλειας, σωστικά μέσα, ανέλκυση προσώπων από το νερό, ελάχιστα πρότυπα επιχειρησιακής ετοιμότητας και συντήρησης, ζητήματα που αφορούν τις διαδικασίες απόπλου και πρόσδεσης σε λιμάνια (π.χ. κλείσιμο θυρών προ του απόπλου και άνοιγμά τους μετά την πρόσδεση), και τα γενικότερα μέτρα που πρέπει να ισχύουν τόσο σε κανονικές καταστάσεις λειτουργίας και ενδιαίτησης των πλοίων αλλά και σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης.

Ιδιαίτερες αναφορές γίνονται στις υποχρεώσεις των πλοίων για την ύπαρξη των απαραίτητων επικοινωνιών, σωστικών σκαφών και λέμβων περισυλλογής και ατομικών σωστικών μέσων, ενώ για την ανέλκυση προσώπων από το νερό λαμβάνονται υπόψη οι κατευθυντήριες γραμμές που αναπτύχθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και η ειδικότερα η εγκύκλιος 1447 της MSC.1 (κατευθυντήριες γραμμές για την ανάπτυξη σχεδίων και διαδικασιών για την ανάκτηση προσώπων από το νερό).

Σε γενικές γραμμές, υπάρχει ένα σαφές νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τα ζητήματα των προτύπων και των κανόνων ασφάλειας των επιβατηγών πλοίων, το οποίο πρέπει να ακολουθείται πιστά από τους αρμόδιους και να εποπτεύεται από τις αρμόδιες αρχές ούτως ώστε να ελαχιστοποιούνται ή να απομονώνονται τα περιστατικά που δημιουργούν κινδύνους στην ασφάλεια των επιβατών, του πληρώματος αλλά και του ίδιου του πλοίου.

*Λέκτορα Νομικής στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, LL.B Law (Bristol), Ph.D in Law – International Law and Human Rights (Kent), Διευθυντής Μονάδας Νομικής Κλινικής Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Προηγούμενη ανάρτηση

Ελληνική ναυτιλιακή αλητεία

Επόμενη ανάρτηση

Τα δικαιώματα επιβατών πλοίου σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης

CrimeReport

CrimeReport

Επόμενη ανάρτηση
Τα δικαιώματα επιβατών πλοίου σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης

Τα δικαιώματα επιβατών πλοίου σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης

  • Τάσεις
  • Σχόλια
  • Τελευταία
Εργασιακός εκφοβισμός: Το προφίλ του δράστη και συμβουλές αντιμετώπισης

Εργασιακός εκφοβισμός: Το προφίλ του δράστη και συμβουλές αντιμετώπισης

30 Νοεμβρίου 2021
Ποιες είναι οι επιπτώσεις του ψηφιακού αναλφαβητισμού

Ποιες είναι οι επιπτώσεις του ψηφιακού αναλφαβητισμού

27 Απριλίου 2020
Το προφίλ του γυναικοκτόνου

Το προφίλ του γυναικοκτόνου

29 Νοεμβρίου 2021
Όποιος επισκεφθεί το Άουσβιτς, δεν επιστρέφει ο ίδιος άνθρωπος

Τι σημαίνει η φράση στην είσοδο του Μουσείου στο Άουσβιτς;

27 Απριλίου 2020
Στα άδυτα της Αστυνομίας – Μία περιήγηση στο Αστυνομικό Μουσείο

Στα άδυτα της Αστυνομίας – Μία περιήγηση στο Αστυνομικό Μουσείο

0
Αυξέντης Κωνσταντίνου: Οι πέντε πιο συχνές μορφές οικονομικού εγκλήματος

Αυξέντης Κωνσταντίνου: Οι πέντε πιο συχνές μορφές οικονομικού εγκλήματος

0
Αυξέντης Κωνσταντίνου: Προστατευτείτε από το οικονομικό έγκλημα

Αυξέντης Κωνσταντίνου: Προστατευτείτε από το οικονομικό έγκλημα

0
Ο Κεβόρκ, ο Ένζο και η Μαρικέρ μιλούν για τις ευκαιρίες που έλαβαν στη φυλακή

Ο Κεβόρκ, ο Ένζο και η Μαρικέρ μιλούν για τις ευκαιρίες που έλαβαν στη φυλακή

0
Τροχαία ατυχήματα: Πρώτη αιτία η υπερβολική ταχύτητα

Τροχαία ατυχήματα: Πρώτη αιτία η υπερβολική ταχύτητα

16 Ιουνίου 2025
Στη φυλακή 10 κατηγορούμενοι για το Μάτι

Στη φυλακή 10 κατηγορούμενοι για το Μάτι

4 Ιουνίου 2025
Κυριακή Γρίβα: Η γυναικοκτονία έξω από Αστυνομικό Τμήμα

Κυριακή Γρίβα: Η γυναικοκτονία έξω από Αστυνομικό Τμήμα

4 Ιουνίου 2025
Ο πιο διάσημος σκύλος περιπολίας της ΕΛ.ΑΣ. συνταξιοδοτείται

Ο πιο διάσημος σκύλος περιπολίας της ΕΛ.ΑΣ. συνταξιοδοτείται

3 Ιουνίου 2025

Πρόσφατα

Τροχαία ατυχήματα: Πρώτη αιτία η υπερβολική ταχύτητα

Τροχαία ατυχήματα: Πρώτη αιτία η υπερβολική ταχύτητα

16 Ιουνίου 2025
Στη φυλακή 10 κατηγορούμενοι για το Μάτι

Στη φυλακή 10 κατηγορούμενοι για το Μάτι

4 Ιουνίου 2025
Κυριακή Γρίβα: Η γυναικοκτονία έξω από Αστυνομικό Τμήμα

Κυριακή Γρίβα: Η γυναικοκτονία έξω από Αστυνομικό Τμήμα

4 Ιουνίου 2025
Ο πιο διάσημος σκύλος περιπολίας της ΕΛ.ΑΣ. συνταξιοδοτείται

Ο πιο διάσημος σκύλος περιπολίας της ΕΛ.ΑΣ. συνταξιοδοτείται

3 Ιουνίου 2025

Crimereport.gr

Εγκληματολογικό ρεπορτάζ

Κατηγορίες

  • Αναλύσεις
  • Αστυνομικά
  • Διεθνή
  • Εγκληματολογία
  • Έρευνες
  • Συνεντεύξεις
  • Φυλακές

Ακολουθήστε μας

© 2025 CrimeReport.gr

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Κανένα αποτέλεσμα
Δες όλα τα αποτελέσματα
  • Εγκληματολογία
    • Φυλακές
  • Έρευνες
  • Συνεντεύξεις
  • Αναλύσεις
  • Αστυνομικά
  • Διεθνή
  • Επικοινωνία

© 2025 CrimeReport.gr

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.Εντάξει