Η καραντίνα δεν στέρησε τη φρεσκάδα των νέων μυαλών για δημιουργικότητα και αυτό διαφαίνεται από τα αποτελέσματα του φετινού μαθητικού διαγωνισμού Junior Achievement στην Κύπρο. Παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώσαμε όλοι μας λόγω του κορωνοϊού τα παιδιά βγήκαν νικητές μέσα από αυτή τη δοκιμασία και μας αποδεικνύουν για ακόμη μια φορά ότι όταν υπάρχει θέληση, μεθοδικότητα και συνεργασία όλα είναι δυνατά.
Οι τρεις νικήτριες ομάδες του διαγωνισμού επικεντρώθηκαν σε καινοτόμες ιδέες, οι οποίες δίνουν λύσεις για μια βιώσιμη κοινωνία, για την προστασία του περιβάλλοντος, για την καλύτερη εξυπηρέτηση, καθώς και θέματα ανάπτυξης των τομέων υγείας και εκπαίδευσης. Αναλυτικότερα, η νικήτρια ομάδα είναι η COALFEE, η οποία παρήγαγε βιολογικό και οργανικό άνθρακα φτιαγμένο από κατακάθι καφέ espresso και άλλα συστατικά. «Τα παιδιά παρατήρησαν ότι ο οργανικός άνθρακας από καφέ παράγει μεγαλύτερα ποσά ενέργειας, δεν έχει βλαβερές επιπτώσεις στον οργανισμό και είναι εντομοαπωθητικός», μας αναφέρει η διευθύνουσα σύμβουλος του Junior Achievement Cyprus Αντιγόνη Κωμοδίκη.
Η δεύτερη ομάδα ονομάζεται tapNplan και είχε ως στόχο τη διευκόλυνση της διαδικασίας κλεισίματος ραντεβού κι έτσι δημιούργησε τρεις εφαρμογές: Bstyle για κομμωτήρια, Beat για εστιατόρια και Bdate για ζευγάρια, διαθέσιμες στο Google Play, ενώ στοχεύει και στην υλοποίηση του ΒΓεσυ, για ιατρικά ραντεβού. Η τρίτη ομάδα είναι η CICLO, η οποία δημιούργησε μία διαδικτυακή εφαρμογή που στοχεύει στη μείωση των απορριμμάτων βοηθώντας τους ανθρώπους να βρουν διαφορετικούς τρόπους διάθεσης των απορριμμάτων τους.
Θέλουν να φτιάξουν τη δική τους επιχείρηση
«Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία είναι ιδιαίτερα δημιουργικά. Έχουν ανησυχίες τα παιδιά. Και αυτό φαίνεται στις λύσεις που προτείνουν», υπογραμμίζει η κ. Κωμοδίκη. Η πλειοψηφία των μαθητών που συμμετέχει στο πρόγραμμα επιθυμεί στο μέλλον να ασχοληθεί με επιχειρηματικές ιδέες και με την υλοποίηση τους, όπως σημειώνει η κ. Κωμοδίκη. «Αυτό που μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους και μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε είναι όταν μαθητές μας λένε ότι δεν γνώριζαν τι σπουδές να ακολουθήσουν και ότι το πρόγραμμα τους βοήθησε να καταλάβουν τι θέλουν, να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους και ότι μετά τις σπουδές τους θα ήθελαν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση», συμπληρώνει.
Πιθανότητες επιτυχίας
Τι θα συμβάλει ώστε να υπάρχουν πιθανότητες οι μαθητές να ακολουθήσουν τον επιχειρηματικό τομέα στα επαγγελματικά τους βήματα; «Η δυνατότητα που δίνεται στους μαθητές σε τόση νεαρή ηλικία να ανακαλύψουν πολλές πτυχές του επιχειρηματικού κόσμου ενισχύει τις πιθανότητες να τον ακολουθήσουν αφού πρόκειται για ένα κόσμο που συναρπάζει τους μαθητές. Η ενασχόληση σε ένα κατά τ’ άλλα ασφαλές και προστατευόμενο περιβάλλον είναι πολύτιμη για τα παιδιά. Καθώς οι επιχειρήσεις είναι «εικονικές» έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν, να διερευνήσουν και να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, τους συνεργάτες και το επιχειρείν», υπογραμμίζει η κ. Κωμοδίκη.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι μελέτες με αντικείμενο τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων του προγράμματος «Μαθητική Επιχείρηση» έχουν δείξει ότι απόφοιτοι των προγραμμάτων επιχειρηματικότητας συγκριτικά με τους νέους που δεν έχουν συμμετάσχει σε παρόμοια προγράμματα, έχουν 50% μεγαλύτερη πιθανότητα να ιδρύσουν τη δική τους επιχείρηση στο μέλλον 20% υψηλότερη πιθανότητα να βρούνε τη δουλειά που θέλουν, 20% μεγαλύτερη πιθανότητα να εργοδοτηθούν σε ανώτερες θέσεις και 15% υψηλότερο μέσο εισόδημα, όπως σημειώνει η κ. Κωμοδίκη.
Μεθοδική συνεργασία
Οι μαθητές και οι μαθήτριες δούλεψαν ομαδικά και μεθοδικά για να υλοποιήσουν την ιδέα τους. «Σίγουρα μέχρι να φτάσει στο τελικό προϊόν/υπηρεσία μια ομάδα περνάει από πολλές δυσκολίες, δοκιμές, διαφωνίες ωστόσο με επιμονή και συνεργασία οι ομάδες κατάφεραν να φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτό που ενθουσιάζει είναι ο τρόπος με τον οποίο συνδέονται μεταξύ τους στην προσπάθεια ανάπτυξης της επιχείρησης, καθώς και με τους εκπαιδευτικούς και τους μέντορες τους. Ένα δίκτυο ανθρώπων που έχει το ίδιο όραμα και συνεργάζεται με σκοπό την πραγματοποίηση του, υπογραμμίζει η κ. Κωμοδίκη.
Ερέθισμα της έμπνευσης
«Αυτό που μας χαροποιεί στο Junior Achievement είναι ότι οι νέοι μας εμπνέονται από ότι συμβαίνει γύρω μας και προσπαθούν να βρουν λύσεις σε θέματα που αφορούν όλους μας», σημειώνει. Οι Coalfee και η Ciclo εμπνευστήκαν από περιβαλλοντικά προβλήματα, ενώ έμπνευση για την TapNplan αποτέλεσε η διευκόλυνση της καθημερινότητας των ανθρώπων όσον αφορά τη διευθέτηση ραντεβού. Και οι τρεις λύσεις που προτείνουν οι ομάδες θα βοηθήσουν στη βελτίωση της καθημερινότητάς μας, προσθέτει η κ. Κωμοδίκη.
Κλίση στο επιχειρείν
Οι καθηγητές που βοήθησαν αυτούς τους μαθητές πιστεύουν ότι μέσα από αυτές τις ιδέες ένας μαθητής μπορεί να έχει κλίση στο επιχειρείν και να πετύχει επαγγελματικά στο μέλλον. Να αναδείξει δηλαδή τα επαγγελματικά του ταλέντα στο επιχειρείν από μικρή ηλικία.
«Με βάση την ανατροφοδότηση που δεχόμαστε από τους καθηγητές αντιλαμβανόμαστε ότι πολλοί μαθητές μέσω του προγράμματος μαθητική επιχείρηση ανακαλύπτουν την κλίση τους στο επιχειρείν γεγονός πολύ σημαντικό στο να επιτύχουν επαγγελματικά στο μέλλον», υποστηρίζει η κ. Κωμοδίκη. «Δημιουργώντας μια ομάδα ο κάθε μαθητής αναλαμβάνει διαφορετικά καθήκοντα και υπευθυνότητες, έτσι μέσω αυτής της διαδικασίας ανακαλύπτουν τα ταλέντα τους που σίγουρα θα αξιοποιήσουν στο επαγγελματικό τους μέλλον», καταλήγει.