Η χρήση καρτών πληρωμής διευρύνεται, η κυβέρνηση ετοιμάζει νομοσχέδιο που θα καταστήσει υποχρεωτική την εγκατάσταση μηχανήματος υποδοχής πληρωμών με κάρτα (POS) σε όλες τις επιχειρήσεις και σε όλους τους παρόχους υπηρεσιών, αλλά δεν είναι έτοιμες όλες οι επιχειρήσεις να σηκώσουν το κόστος της διαχείρισης των εισπράξεων τους με κάρτα.
Για το θέμα μας μίλησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Καταναλωτών Μάριος Δρουσιώτης σημειώνοντας πως οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται μέσω πινακίδας η οποία θα πρέπει να βρίσκεται σε εμφανές σημείο για τυχόν περιορισμούς στη χρήσης μηχανήματος πληρωμής με κάρτα (POS). Συγκεκριμένα, ένα κατάστημα έχει το δικαίωμα να επιβάλει επιπλέον προμήθεια επί του συνολικού ποσού κατά την πληρωμή με κάρτα ή να αρνηθεί την πληρωμή ενός συγκεκριμένου μικρού χρηματικού ποσού με κάρτα, μόνο στην περίπτωση που αναγράφεται εμφανώς και ενημερώνει έγκαιρα τον πελάτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πώληση τσιγάρων από τα περίπτερα. Λόγω του χαμηλού περιθωρίου κέρδους υπάρχουν περίπτερα που χρεώνουν τη χρήση της κάρτας, με το ποσό τη προμήθειας, είτε δέχονται μόνο μετρητά κατά την πώληση των τσιγάρων. Επιπλέον υπάρχουν περιπτώσεις άλλων επιχειρήσεων, ακόμη και πολυεθνικών, που αποθαρρύνουν τη χρήση κάρτας για μικρά ποσά, π.χ. έως πέντε ευρώ.
Νομιμότητα
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη νομιμότητα των συναλλαγών που περιγράψαμε είναι να γνωρίζει ο καταναλωτής αυτόν τον περιορισμό, πριν φθάσει στο ταμείο. Ειδικότερα, είναι νόμιμο να χρεώνει το κατάστημα την προμήθεια πληρωμής στο συνολικό τελικό ποσό, εφόσον ο καταναλωτής έχει ενημερωθεί από ανάλογη πινακίδα που αναγράφει τους όρους, και όχι προφορικά την ώρα πληρωμής, εξηγεί ο κ. Δρουσιώτης.
Αντίθετα, αν δεν υπάρχει προειδοποιητική πινακίδα σε εμφανές σημείο που να δηλώνει ξεκάθαρα το ελάχιστο χρηματικό ποσό, τότε αυτό είναι «ξεκάθαρα παράνομο, αποτελεί μια αθέμιτη εμπορική πρακτική και τιμωρείται με αρκετά αυστηρό πρόστιμο», τόνισε ο κ. Δρουσιώτης.
Ο καταστηματάρχης δεν έχει το δικαίωμα να αρνηθεί την πληρωμή με κάρτα, αν υπάρχει POS, χωρίς προειδοποιητική σήμανση.
Προμήθεια
Όσον αφορά το ύψος της προμήθειας που καταβάλλει η επιχείρηση για τη χρήση του μηχανήματος POS, «δεν υπάρχει κανονισμός» για τη διαμόρφωσή της, αναφέρει ο κ. Δρουσιώτης.
«Είναι θέμα συμφωνίας μεταξύ του παρόχου υπηρεσιών διαχείρισης καρτών και του προμηθευτή. Δεν είναι καθορισμένο το ποσό της προμήθειας. Παρ’ όλα αυτά το πιο κοινό ποσό κατά μέσο όρο είναι 2% με 2,5%», συμπλήρωσε. Συνεπώς, η προμήθεια της πληρωμής προκύπτει από τον «πάροχο του POS, η οποία είναι ο διαμεσολαβητής χρήματος. Τα κριτήρια αυτής της συμφωνίας εξαρτώνται ανάλογα με το κόστος και τα κριτήρια που θέτει ο ίδιος ο πάροχος του POS», υπογράμμισε ο κ. Δρουσιώτης. Για παράδειγμα, εάν ο πάροχος έχει περισσότερο κέρδος από μία εταιρεία τότε θα επιβάλει μικρότερη προμήθεια. Αυτό, υποστήριξε συμβαίνει στις υπεραγορές όπου ένας καταναλωτής μπορεί με περισσότερη ευκολία να πληρώνει με κάρτα ένα προϊόν χαμηλής αξίας, σε σχέση με ένα συνοικιακό κατάστημα, το οποίο προτιμά την πληρωμή με μετρητά. Ο τζίρος μιας υπεραγοράς είναι εκατομμυρίων ευρώ, ενώ ενός περιπτέρου δεκάδων χιλιάδων ευρώ και τις περισσότερες φορές δεν τους συμφέρει να χάσουν πελάτες, όπως εξήγησε ο κ. Δρουσιώτης. Σε κάθε περίπτωση βέβαια θα πρέπει να τηρείται η έγκαιρη γραπτή ενημέρωση για να επιτυγχάνεται η νομιμότητα της συναλλαγής και να αποφεύγονται οι προστριβές μεταξύ καταναλωτών και πωλητών.