Θετικά ανταποκρίνεται, στην παρακολούθηση των μαθημάτων εξ αποστάσεως, η φοιτητική κοινότητα του Πανεπιστημίου Κύπρου, η οποία αριθμεί συνολικά περίπου 7.000 φοιτητές. Παρά τη δυσκολία διαχείρισης αυτής της πρωτόγνωρης κρίσης, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, το Πανεπιστήμιο Κύπρου, κατάφερε σε διάστημα μόλις μιας εβδομάδας, από τις 11 Μαρτίου που ανακοίνωσε την αναστολή των μαθημάτων στις εγκαταστάσεις του, να οργανώσει τη διαδικτυακή διδασκαλία μαθημάτων, αξιοποιώντας τις τεχνολογίες που διαθέτει.
Όπως μας δήλωσε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Τάσος Χριστοφίδης, «η οργάνωση εξ αποστάσεως μαθημάτων δεν είναι εύκολη υπόθεση, ιδιαίτερα σε ένα πανεπιστήμιο που υπηρετεί πολλά και διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα σε προπτυχιακό, αλλά και μεταπτυχιακό επίπεδο και στο οποίο διδάσκονται και εργαστηριακά μαθήματα». Επίσης, σημείωσε ότι «αν δεν έχουμε απρόβλεπτες δυσάρεστες εξελίξεις, τότε με συντονισμένες προσπάθειες το εξάμηνο θα ολοκληρωθεί όπως σχεδιάστηκε».
Η εξ αποστάσεως φοίτηση αποτελεί μια καινούργια εμπειρία τόσο για τους φοιτητές όσο και για τους διδάσκοντες στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Παρ’ όλα αυτά, όπως μας ανέφερε ο ανώτερος λειτουργός της Υπηρεσίας Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Κύπρου, Κλεάνθης Πισσαρίδης, όλη η πανεπιστημιακή κοινότητα, φοιτητές, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, επιδεικνύει μεγάλη προσαρμοστικότητα, ανταποκρινόμενη στα νέα δεδομένα. «Προβλήματα φυσικά υπάρχουν, και αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό, αλλά διαφαίνεται ότι υπάρχουν τα εργαλεία, η γνώση και η διάθεση αυτά να αντιμετωπίζονται και να επιλύονται άμεσα», διευκρίνισε ο κ. Πισσαρίδης.
Στήριξη φοιτητών
Επίσης, ο κ. Πισσαρίδης σημειώνει ότι όσοι φοιτητές έχουν διάφορα προβλήματα με την εξ αποστάσεως παρακολούθηση μαθημάτων, θα μπορούν να επικοινωνούν με την Υπηρεσία Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας, καθώς και με τις Υπηρεσίες Πληροφορικής. «Αυτό περιλαμβάνει και φοιτητές που δεν έχουν πρόσβαση στον εξοπλισμό και εργαλεία που απαιτούνται για την παρακολούθηση των μαθημάτων», προσθέτει. «Τα περιστατικά αυτά εξετάζονται κατά περίπτωση, και το Πανεπιστήμιο Κύπρου προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για να μπορούν οι φοιτητές μας να παρακολουθούν απρόσκοπτα τα μαθήματά τους», υπογραμμίζει ο κ. Πισσαρίδης.
Δυσκολίες διδασκαλίας
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η εξ αποστάσεως μάθηση στο Πανεπιστήμιο Κύπρου τώρα ξεκινά, τα προβλήματα αναμένεται να προκύψουν τις επόμενες ημέρες, υπογράμμισε ο κ. Πισσαρίδης. «Μέχρι σήμερα, τα πλείστα θέματα αφορούσαν την αμφίδρομη ενημέρωση διδασκόντων, φοιτητών και ηγεσίας του πανεπιστήμιου για καθορισμό του πλάνου εκπαίδευσης, καθώς και θέματα πληροφορικών υποδομών και εφαρμογών, για να διασφαλιστεί η αξιόπιστη και αποδοτική λειτουργία της εξ αποστάσεως μάθησης». Τα μαθήματα που απαιτούν χρήση εργαστηρίων ή μαθήματα πρακτικής/κλινικής άσκησης είναι δύσκολο να διδάσκονται εξ αποστάξεως, ως εκ τούτου το Πανεπιστήμιο Κύπρου επεξεργάζεται λύσεις για διαχείριση των μαθημάτων αυτών, προσθέτει ο κ. Πισσαρίδης.
Όπως επίσης μας αναφέρει ο λέκτορας δημοσιογραφίας στο Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Δημήτρης Τριμιθιώτης «τα προβλήματα δεν είναι τεχνολογικής φύσεως αλλά έχουν να κάνουν με τον χαρακτήρα κάποιων μαθημάτων (εργαστηριακά, πρακτικά) τα οποία στον βαθμό όπου είναι εφικτό θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν, αλλιώς θα πρέπει να ανασταλούν μέχρι να γίνει και πάλι δυνατή η διδασκαλία τους στις εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου».
Εξοικειωμένοι καθηγητές
Μάλιστα, οι καθηγητές ήταν εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, αφού αναρτούσαν υλικό διαλέξεων στο πλαίσιο του μαθήματος. «Οι πλατφόρμες του Πανεπιστημίου Κύπρου για την ασύγχρονη επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες χρησιμοποιούνταν έτσι και αλλιώς, υποστηρικτικά των διαλέξεων, από την πλειοψηφία του διδακτικού προσωπικού», υπογράμμισε ο δρ Τριμιθιώτης. «Ούτε και η πλατφόρμα σύγχρονης επικοινωνίας θέτει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα – παρόλο που έχω την αίσθηση ότι είναι υπερφορτωμένη λόγω της χρήσης που γίνεται, αυτή την περίοδο από πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα σε πολλές χώρες, λόγω κορωνοϊού», πρόσθεσε ο δρ Τριμιθιώτης.
Όσον αφορά τα πρακτικά μαθήματα, ο δρ Τριμιθιώτης, αναφέρει ότι «σίγουρα το περιεχόμενο των μαθημάτων θα πρέπει να τροποποιηθεί σε κάποιο βαθμό έτσι ώστε να προσαρμοστεί στα χαρακτηριστικά της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα μαθήματα που έχουν και πρακτική διάσταση. Οι όποιες τροποποιήσεις πάντως πρέπει να γίνουν με γνώμονα τη διαφύλαξη της ποιότητας του περιεχομένου των μαθημάτων. Θεωρώ ότι είναι εφικτή η ολοκλήρωση των μαθημάτων κανονικά στις ημερομηνίες που καθορίζει το ακαδημαϊκό ημερολόγιο του Πανεπιστημίου Κύπρου».
Ικανότητα φοιτητών
Ο δρ Τριμιθιώτης σημειώνει ότι οι φοιτήτριες και φοιτητές του Πανεπιστημίου Κύπρου έχουν την κατάρτιση, τις γνώσεις και τα εφόδια για να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα φοίτησης που δημιουργεί η πανδημία του κορωνοϊού. «Το πανεπιστήμιο θα πρέπει βέβαια να παρέχει την απαραίτητη στήριξη σε φοιτητές και φοιτήτριες που ενδεχομένως να χρειάζονται εξοπλισμό ή/και υποδομές, με στόχο την εξάλειψη των ανισοτήτων πρόσβασης στην εξ αποστάσεως μάθηση», τόνισε.
Όπως μας δήλωσε η φοιτήτρια του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μαρίνα Τσανάκη, με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορούμε να συνεχίσουμε κανονικά τις ακαδημαϊκές μας υποχρεώσεις, όπως ακριβώς και στον χώρο του πανεπιστημίου. «Προσαρμόστηκα αμέσως στον νέο τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων που μας δίνει τη δυνατότητα να βλέπουμε και να ακούμε τον καθηγητή την ώρα της διάλεξης, να κρατάμε σημειώσεις από τις διαλέξεις που εμφανίζονται στην οθόνη και να θέτουμε ερωτήματα είτε προφορικά είτε μέσω μηνυμάτων, τόσο προς τον καθηγητή όσο και προς τους υπόλοιπους συμφοιτητές μας», σημείωσε. Επίσης, «υπάρχει διαδραστικότητα την ώρα της διαδικτυακής εκπαίδευσης. Ο καθένας μπορεί να συμμετέχει την ώρα της διάλεξης και έτσι το μάθημα γίνεται πιο ευχάριστο και διαδραστικό», υποστηρίζει.
Όσον αφορά την εξ αποστάσεως συνεργασία με άλλους συμφοιτητές πολλές φορές προκύπτουν δυσκολίες επικοινωνίας και συντονισμού καθώς είναι δύσκολο να συζητήσουμε όλοι μαζί για ένα θέμα μόνο από τα μηνύματα ή μια τηλεφωνική κλήση, αναφέρει η κ. Τσανάκη. «Σε κάποιες περιπτώσεις δεν είναι εφικτό να συνεργαστείς από απόσταση λόγω της φύσης του μαθήματος (π.χ. σε ένα μάθημα τέχνης) αλλά ούτε και να γίνουν πιο διαδραστικές μορφές διδασκαλίας όπως οι ομαδικές παρουσιάσεις. Νομίζω ότι μπορούμε να επωφεληθούμε πολύ από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση λόγω του αυτοπεριορισμού μας, αλλά οι καταστάσεις οι οποίες ζούμε τις τελευταίες μέρες επηρεάζουν την ψυχολογία μας για να ανταποκριθούμε θετικά σε αυτόν τον νέο τρόπο διδασκαλίας», καταλήγει.