Γιατί βλέπουμε ολοένα και περισσότερα περιστατικά βίας στις σχέσεις μεταξύ ανηλίκων; Πώς
μπορούν οι μαθητές και οι μαθήτριες να πορευτούν σε μια πραγματικότητα όπου η βία κατά
των γυναικών και των κοριτσιών είναι πλέον επιδημία; Ποιος είναι ο ρόλος του σχολείου; Πώς
μπορούμε, μέσα από καινοτόμες μεθόδους, να υποστηρίξουμε τα έφηβα παιδιά να
αμφισβητήσουν τις νόρμες και να αγωνιστούν για την έμφυλη ισότητα; Ποιος είναι ο
πραγματικός αντίκτυπος ενός τέτοιου προγράμματος;
Αυτά ήταν τα βασικά ερωτήματα που μας απασχόλησαν στο συνέδριο «Συμμετοχή στην
Ισότητα», που πραγματοποιήθηκε στις 19 Ιανουαρίου 2024 στη Λευκωσία. Το Μεσογειακό
Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου παρουσίασε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα “Engaged in
Equality”, το οποίο καταπιάνεται με την έμφυλη βία στις εφηβικές σχέσεις, με τη συμμετοχή
τριών Γυμνασίων από την Κύπρο, παράλληλα με 13 άλλα σχολεία σε Ισπανία, Ιταλία,
Σλοβενία και Αυστρία.
Στο πρώτο μέρος του συνεδρίου, έγινε η ανασκόπηση του προγράμματος καθώς και η
προβολή της ενημερωτικής καμπάνιας για την αντιμετώπισης της βίας στις εφηβικές σχέσεις
που ετοίμασαν τα συμμετέχοντα παιδιά ως μέρος των δραστηριοτήτων του προγράμματος.
Ακολούθησε πάνελ με θέμα την έμφυλη βία στις εφηβικές σχέσεις και τον ρόλο του σχολείου,
όπου συζήτησαν επί σκηνής εκπρόσωπος από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και
Νεολαίας, εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών/Σύμβουλων ΣΕΑ, εκπρόσωπος από το Σύνδεσμο
Γονέων Γυμνασίου Ακρόπολης και εκπρόσωπος από τη μαθητική κοινότητα. Το κοινό είχε την
ευκαιρία να θέσει ερωτήματα στους/στις ομιλητές/τριες.
Αμέσως μετά το διάλειμμα, οι συμμετέχοντες/-ουσες διαχωρίστηκαν σε ανήλικους και ενήλικες
– η πρώτη ομάδα είχε την ευκαιρία να λάβει μέρος σε εκπαιδευτική άσκηση με θέμα την
αντιμετώπιση της βίας στις εφηβικές σχέσεις, με την καθοδήγηση της ομάδας του Ινστιτούτου.
Παράλληλα, σε άλλο χώρο, η διευθύντρια του MIGS παρουσίασε μηχανισμούς για διαχείριση
περιστατικών κακοποίησης, δίνοντας την ευκαιρία σε γονείς/κηδεμόνες, εκπαιδευτικούς,
λειτουργούς δημόσιων αρχών, υπεύθυνους/ες χάραξης πολιτικής, λοιπούς/ες
εμπειρογνώμονες/ισσες να μάθουν, να προβληματιστούν και να συζητήσουν.
Δελτίο Τύπου του Μεσογειακού Ινστιτούτου Μελετών Κοινωνικού Φύλου