Τα παραμύθια αποτελούν έναν διαχρονικό τρόπο ψυχαγωγίας, αλλά και εκπαίδευσης των παιδιών, ενδυναμώνοντας την φαντασία και την υγιή ανάπτυξή τους, από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους.
Συνήθως, οι γονείς διαβάζουν παραμύθια στα παιδιά τους για να τα βοηθήσουν να κοιμηθούν, αλλά και οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν μέσα από την αφήγηση των παραμυθιών να διδάξουν ευκολότερα στους μαθητές γραφή, ανάγνωση και κυρίως να σκέφτονται, διευρύνοντας τους πνευματικούς τους ορίζοντες.
Άλλοτε πάλι τα παραμύθια έχουν στόχο την πρόληψη της παραβατικότητας και της παιδικής κακοποίησης, καθώς και την διδαχή της ενσυναίσθησης, μέσω των ηθικών μηνυμάτων που μεταφέρονται από τις λέξεις, τα χρώματα και τις εικόνες.
Σίγουρα, η συγγραφή ενός παιδικού παραμυθιού δεν είναι εύκολη διαδικασία και ούτε για όλους. Χρειάζεται γνώση, ευαισθησία, ρομαντισμό και θάρρος. Αποτελεί μεγάλη ευθύνη, αλλά δυστυχώς παρά τον μεγάλο ρόλο που διαδραματίζει στην διαπαιδαγώγηση, δεν είναι ένα προσοδοφόρο επάγγελμα.
Γιατί όμως ένας άνθρωπος να αφεθεί στη μαγεία της σκέψης του να γράψει ένα παραμύθι; Ποια μπορεί να είναι τα ερεθίσματα που λαμβάνει για να προχωρήσει στην εικονογράφηση και έκδοση του παραμυθιού του; Όπως μας αναφέρει παρακάτω στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών παραμυθιών Λούκας Παναγή, με αυτόν τον τρόπο «οι ήρωες κάνουν τις ζωές μας λιγάκι καλύτερες».
Κύριε Παναγή είστε εκπαιδευτικός και παράλληλα έχετε εκδώσει 25 παραμύθια από την ηλικία των 23 ετών και συνεχίζετε με τη συγγραφή κι άλλων παραμυθιών, τι σας προσφέρει η συγγραφή παραμυθιών;
Η συγγραφή είναι για μένα ένα ταξίδι στον μαγικό κόσμο των παραμυθιών. Μέσα από τα παραμύθια, γίνομαι και πάλι παιδί και μέσα από τις ιστορίες ταξιδεύω σε φανταστικούς κόσμους, εκεί όπου όλοι οι ήρωες παίρνουν μορφή-ζωή και προσπαθούν να κάνουν με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο τις ζωές μας λιγάκι καλύτερες.
Τι θέματα αφορούν τα παραμύθια σας και τι σας εμπνέει για να γράψετε ένα παραμύθι;
Πολλά είναι τα θέματα που αφορούν τα παραμύθια μου. Μερικά από αυτά είναι η διαφορετικότητα, η αποδοχή, η αγάπη, η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός στον άλλο και άλλα πολλά. Αλλά αυτή την ερώτηση καλύτερα να την απαντήσουν οι αναγνώστες, οι αποδέκτες των παραμυθιών μου, τα μικρά παιδιά αλλά και εκείνοι που νιώθουν παιδιά στην ψυχή, μέσα από την προσωπική μου σελίδα στο Facebook «Ώρα για παραμύθι» αλλά και στο κανάλι μου στο YouTube: «Ώρα για παραμύθι».
Τι ηθικά διδάγματα θέλετε να μεταφέρετε με τα παιδικά σας παραμύθια;
Σκοπός δεν είναι να δείχνουμε με το δάχτυλο και να μεταφέρουμε απευθείας ηθικά διδάγματα, αλλά ο κάθε άνθρωπος να παίρνει από τα παραμύθια ό,τι χρειάζεται. Ό,τι έχει ανάγκη και θέλει για να βοηθηθεί ο καθένας.
Ως εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών παραμυθιών πώς θα θέλατε να «ντύσετε τις γωνιές» των χώρων που φιλοξενούν παιδιά;
Πριν μερικά χρόνια, φτιάξαμε με την αγαπημένη μου εικονογράφο Μαρίνα Ραφαήλ, γωνιές παραμυθιών σε μερικά νοσοκομεία της Κύπρου. Στόχος ήταν να αναπτύξουμε τη φιλαναγνωσία και να δώσουμε χρώμα αισιοδοξία σε όλα τα παιδιά που περνάνε δύσκολες στιγμές.
Ποια είναι τα οφέλη ανάγνωσης των παιδικών παραμυθιών για τα παιδιά, αλλά και τους ενήλικες (πχ γονείς, εκπαιδευτικούς);
Διαβάζοντας παραμύθια, αναπτύσσεται η δημιουργικότητα και η φαντασία. Ταξιδεύεις σε μαγικούς κόσμους. Τα παιδιά αναπτύσσουν επίσης τον γραπτό και προφορικό τους λόγο. Παράλληλα βελτιώνεται η συναισθηματική νοημοσύνη των ανθρώπων (ΕQ), αφού ανακαλύπτοντας μια ιστορία μπορείς να μπεις στη θέση του άλλου και να καταλάβεις πώς νιώθει και πώς αντιδρά σε συγκεκριμένες καταστάσεις που βιώνει.
Πόσο βοηθούν τα παραμύθια στην ψυχική και συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών;
Τα παραμύθια είναι τροφή για ανέλιξη του ψυχικού κόσμου των παιδιών. Όπως ανέφερα και πιο πάνω, με μια ιστορία μπορείς να μπεις στη θέση του άλλου και να καταλάβεις πώς νιώθει και πώς αντιδρά σε συγκεκριμένες καταστάσεις που βιώνει.
Τα παραμύθια είναι ένα διάλλειμα από την καθημερινότητα ή προαπαιτούμενο για την ανάπτυξη των παιδιών;
Και τα δύο μπορούν να είναι. Για κάποιους είναι διάλειμμα από την καθημερινότητα, ενώ για κάποιους προαπαιτούμενο για την ανάπτυξη των παιδιών.
Ποια είναι η σωστή ώρα για παραμύθι;
Πιστεύω ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη, «σωστή» ώρα για παραμύθι. Οποιαδήποτε ώρα έχει την ανάγκη το παιδί να ακούσει ή να διαβάσει παραμύθι, τότε είναι η κατάλληλη ώρα για να αφομοιώσει τα μηνύματα ενός παραμυθιού.
Περισσότερες πληροφορίες για τα παραμύθια του εκπαιδευτικού και συγγραφέα παιδικών παραμυθιών Λούκα Παναγή μπορείτε να βρείτε στη σελίδα του Ώρα για παραμύθι στο facebook και στο youtube.